Danske fiskefartøjer oplever kraftig økonomisk vækst

Langt færre kan i dag erhverve sig som fiskere. Men selvom antallet af fiskerfartøjer og fangst er halveret i løbet af de seneste ti år, er den danske indtjeningen på fisk og skaldyr på sit højeste i fjorten år.

Af Christian Klein

skaermbillede-2016-09-19-kl-15-16-26skaermbillede-2016-09-19-kl-15-24-49

Som følge af at politikerne gav fiskerne mulighed for at handle med deres kvoter, har få pengestærke fiskere sat sig på størstedelen af markedet. Det har betydet langt færre aktive fartøjer på farvandene i og omkring Danmark. I løbet af bare ti år er antallet af fiskerfartøjer blevet reduceret fra 4.830 til 2.370.

skaermbillede-2016-09-19-kl-15-17-41De danske erhvervsfiskere hiver også kun halvt så mange fisk og skaldyr op af vandende, alligevel har Danmark lige taget prisen, som EU’s største eksportør af fisk og skaldyr, og havde i 2015 et af sine mest indbringende år.

’’Økonomien er kraftigt forbedret. Et gennemsnitligt fartøj har fået øget sin indtjening med en million om året.’’ siger Max Nielsen, lektor i fiskeriøkonomi på Københavns Universitet.

Færre fartøjer gavner økonomien

De pengestærke fiskere har imidlertid også flere omkostninger, da de benytter sig af langt større fartøjer, som sluger mere brændstof og kræver større bemanding. Men de har også udkonkurreret de mindre fiskerier på teknisk overlegenhed og sidder nu på størstedelen af markedet.

Spørger man Max Nielsen, lektor i fiskeriøkonomi, er der heller ingen tegn på, at de små fiskekuttere gør comeback på de danske farvande.

’’Jeg tror på, at strukturtilpasningen fortsætter. Den udvikling med faldende antal fartøjer, den vil fortsætte.’’

En uddannelse for de håbefulde

Prisen på konkurrencedygtige fartøjer til fiskeri er også for meget for de håbefulde studerende, der påbegynder fiskeriuddannelsen, som er den med størst frafald i Danmark. Ifølge nyt datasæt fra Uddannelses- og Forskningsministeriet hoppede mere end 98,8 procent af de 90 optagne fra i 2015.

Det skyldes, at fremtidsudsigterne er blevet for uoverskuelige for de unge fiskere. Ifølge lektor i fiskeriøkonomi Max Nielsen, hvis forklaring lyder:

’’Hvis man som ung mand vælger at blive fisker, så er det ofte med ideen om en dag selv at kunne få sit eget fartøj. Den mulighed bliver mindre og mindre, da fartøjerne bliver større og dyrere hen ad vejen.’’

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *